GI-Bröd


Bröd kan vara gott till mellanmål, var bara noga med vad brödet innehåller - välj GI-bröd!


Är brödet bakat på vitt mjöl eller har tillsatt sötningsmedel i form av sirap eller socker, är det med största sannolikhet inte ett GI-bröd. Många undrar om kan man äta bröd när man vill hålla en GI-diet? Javisst kan man det. Det beror bara på vad brödet innehåller. Är brödet bakat på vitt mjöl eller har tillsatt sötningsmedel iform av sirap eller socker, är det med största sannolikhet inte ett GI-bröd.

GI-BRÖD

I Sverige äter vi relativt mycket bröd, och inte är det länge sedan den svenska Socialstyrelsen gick ut och rekommenderade åtta skivor bröd om dagen allt för att vara snäll mot magen.  Många tycker att det är svårt med lågkolhydratkost just för att de tror att man inte får äta något bröd alls, vilket inte stämmer. Det finns bröd som har så låga GI-värden att de med lätthet kan kallas för GI-bröd. 

Det som definierar GI är att det man äter ska innehålla en mindre mängd kolhydrater, och de kolhydrater man äter, ska vara så kallade långa kolhydrater. Det innebär att brödet, för att klassas som GI, inte ska innehålla något sötningsmedel, inte heller vitt vetemjöl. Ett GI-bröd bakas med fullkorn, gärna nötter och frön i. 

FÄRDIGBAKAT GI-BRÖD

Det finns färdigbakat bröd i vanliga butiker som har så låg kolhydratnivå att de kan klassas som GI-bröd. Letar du efter bröd med lågt GI-värde i hyllan bör du börja med att leta bland de mörkare bröden. Även om endel bröd till och med kallar sig för GI, är det inte alls säkert att de är ett bra val för en som vill välja ett riktigt GI-bröd. 

Titta på innehållsdeklarationen och läs dig till vilka som verkligen är bra val- och vilka som bara marknadsför sig som det. Undvik alltid bröd som har tillsatt socker eller sirap och bröd som innehåller så lite vetemjöl som möjligt.Välj istället bland bröd som innehåller hela frön, nötter, klippta rågkärnor, kärnor, fullkornsmjöl och surdeg. Välj ett bröd med så låg kolhydratnivå som möjligt.

BAKA EGET GI-BRÖD

För att få ett bröd med ett lågt GI-värde kan det vara enklare och roligare att baka det själv. Genom att utesluta tillsatt socker, minimera eller helt utesluta vetemjölet kan du enkelt hålla brödets GI-värde nere. Baka gärna bröd av surdeg och tillsätt gärna korn, hela linfrön och nötter.
Vill du följa recept har vi samlat ett urval av recept på GI-bröd nedan. 

När man bakar med vanlig jäst brukar man tillsätta socker i någon form för att hjälpa jästen att påbörjas jäsningsprocessen. Många GI-bröd har därför istället bikarbonat eller bakpulver som jäsningsmedel.

Att baka utan recept behöver varken vara krångligt eller svårt, så länge du håller dig till vissa givna mått. Tumregler för att baka bröd utan recept är: 15 dl torrvaror och 5 dl vätska och jäsningsmedel. 

RECEPT


GI-bröd med nötter
GI-bröd med linfrön
GI-bröd med dinkelmjöl

Tillbaka till sidan med GI-mål >>